torsdag 4 juni 2009

Små berättelser

Sen jag började släktforska och prata med de få släktingar som ännu är i livet, har jag fått höra många små berättelser om personer i mitt släktträd. Önskar dock att jag pratat och frågat mer med min mormor medan hon fanns i livet.

Min mormors halvsyster har jag aldrig haft speciellt mycket kontakt med. Tror inte ens min mormor hade det, även om systern och hennes man ibland kom upp till oss på landet om somrarna. Är från systern jag fick starthjälp till släktforskningen, och jag har sen dess haft en ganska tät kontakt med henne. Jag känner henne inte väl, men uppskattar kontakten vi har! Hon har inte bara hjälpt mig med information om hennes och min mormors mamma utan även om deras mor- och farföräldrar, berättat små detaljer om dem vilket gjort att de "fått liv" i mitt släktträd.

Hon berättade i ett mail att hon minns en gång när min mormor kom och sov över hos henne. När hon vaknade sen morgonen efter hade min mormor redan cyklat iväg, men lämnat kvar en jubileumstvåkrona till henne. Hon har kvar den än idag! Värmde mycket när jag läste det, för jag tror att även om de inte växte upp tillsammans. Även om mormors halvsyster var delvis från en "fin" familj, och även om min mormor hade en ganska tuff uppväxt som fosterbarn, tror jag att det innerst inne hos dem båda fanns en värme, kärlek till den andre!

Något annat som jag tycker ger mycket om de man forskar om, är de kommenterar som ibland står i husförhörslängderna. Som exempel hittade jag texten "Belöningsmedalj för odlingsflit" bredvid min mormors mormors farfar Anders Larsson (1775-1842).

/Liza..

Inga kommentarer: